Et nyt år – en ny sæson i Foreningen Norden, Horsens – en ny og anderledes begyndelse i vores program: Den 18. januar har vi det første af 3 arrangementer under overskriften ”Grøn fællesspisning og foredrag”, som vi sammen med biblioteket indbyder til. Arrangementerne består af to afdelinger: Kl. 17.30 fællesspisning i bibliotekets frokoststue og kl. 19.00 foredrag i Salen. Alle er velkomne til begge dele eller kun foredrag.

Der er også nyt i det politiske Norden
Nordisk Ministerråd har fået ny generalsekretær. Danske Karen Ellemann efterfølger finske Paula Lehtomäki. Fra 2013 – 2015 var Karen Ellemann formand for Foreningen Norden, og 2016 – 2018 var hun minister for nordisk samarbejde. Hun har således længerevarende erfaring indenfor det nordiske arbejde. Ved sin udnævnelse udtalte hun følgende: ”Det nordiske samarbejde er vigtigere end nogensinde, jeg vil være en generalsekretær, som hele tiden vil være optaget af, at det rent faktisk er et samarbejde, der hjælper både vores virksomheder og vores befolkninger”. I vores egen afdeling her i Horsens har vi heldigvis haft et år, hvor alle arrangementer kunne gennemføres, og de nye medlemmer hilses velkommen. Vi vil i bestyrelsen fortsat gøre os umage for at
lave vedkommende og spændende arrangementer, og vi er meget glade for de mange medlemmer, som hvert år forlænger medlemskabet. Det er medlemmerne, der er grundlaget for vores arbejde i Foreningen Norden.
Alle er hjertelig velkomne til vores arrangementer, der foregår i Salen på Horsens Bibliotek, hvis der ikke er anført andet.
Billetter kan fra 15. december købes på www.horsens.foreningen-norden.dk. Evt. resterende kan købes ved indgangen, hvor MobilePay og kontanter kan benyttes.

Dorthe Gislason

Velkommen til Foreningen Norden, Horsens foråret 2023